Maak goede afspraken!

Onderstaand informeren wij u over de meest voorkomende, maar vooral ook belangrijke zaken waarmee u rekening dient te houden bij internationaal zakendoen.

Ook om een juist tarief te krijgen is het belangrijk voor ons om te weten welke afspraken u heeft gemaakt en welke leveringscondities zijn afgesproken.

Onder de volgende tabbladen vindt u informatie over wegtransport, zeevracht en luchtvracht alsmede informatie over gevaarlijke stoffen.

Transport informatie

Wegtransport

Samenwerking: Transport over de weg heb je natuurlijk in vele vormen.  Van Thiel Transport B.V. houdt zich voornamelijk bezig met internationaal transport, zowel van deel- groupage-, als complete ladingen, vanuit Nederland en België naar heel Europa.  Er is geen transportbedrijf ter wereld, dat iedere zending zelf kan vervoeren.  Wij kunnen dat dus ook niet. Daarom wordt er veelal samengewerkt door transporteurs onderling om op die manier uw goederen zo economisch mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen.

Om tot een goede overeenkomst te komen, zijn er speciale voorwaarden van toepassing waar u ook mee te maken kunt krijgen.

Condities: Zo vindt bijvoorbeeld het vervoer binnen Nederland plaats onder de AVC condities en grensoverschrijdend vervoer onder de CMR condities.  Hierin zijn feitelijk alle voorkomende zaken geregeld, ook als er eens sprake is van vermissing van goederen of diefstal.  Standaard zijn uw goederen volgens de CMR verzekering verzekert tot 8,33 SDR per kg, hetgeen neerkomt op ca. €  10,00 per kg., afhankelijk van de koers van de SDR (Special Drawing Rights).

Naast deze beide condities kunt u ook nog te maken krijgen met de Fenex condities.  Dit zijn de condities waar officieel de expediteurs onder werken. De verantwoording van een expediteur onder de Fenex condities is voor u als klant echter minder gunstig.  Vraag daarom altijd onder welke condities er wordt gewerkt!  Van Thiel Transport B.V. is feitelijk een expediteur, maar werkt voor het gros van haar relaties onder de CMR condities.

Indien uw goederen meer waard zijn, dan ca. € 10,00 per kg., is het raadzaam om bij te verzekeren!  Dat kan vaak ook door uw transporteur geregeld worden of als het vaak voorkomt, kunt u het beste bij uw verzekering vragen naar een doorlopende polis waarmee uw goederen dan goed verzekerd zijn.

De actuele vervoerscondities die voor uw lading van toepassing zijn vindt u via de onderstaande linkjes:

CMR voorwaarden                                           AVC Condities                                       Fenex condities

Rijtijden: Alle chauffeurs in Europa hebben zich te houden aan het rijtijdenbesluit, waarin oa. de rij- en rusttijden geregeld zijn.  De diensturen, rij uren en arbeidstijd wordt geregistreerd middels een tachograaf.  Overtredingen kunnen daardoor achteraf worden geconstateerd door de ILT en de boetes zijn torenhoog als er bijvoorbeeld te lang wordt doorgereden.  Zodra een chauffeur zijn tachograaf op rust zet, mag de auto geen bewegingen meer maken.  Zodra de auto even verzet moet worden, is de gemaakte rust meteen ongeldig en moet opnieuw begonnen worden met de rust.  Wellicht kunt u hier eens bij stilstaan als verlader zijnde, dat u de chauffeur direct op de juiste plaats laat parkeren, zodat zijn rust afgemaakt kan worden.

Hoe het werkt in de havens.

Import: Zodra uw goederen aankomen per boot bijvoorbeeld in Rotterdam, dan zorgen wij ervoor dat de container wordt uitgehaald uit de haven, nadat deze van de boot gelost is. Daarna zijn er 2 mogelijkheden; De container wordt direct naar de eindbestemming gebracht om te lossen of de goederen worden overgeladen via onze loods in Bergschenhoek op een vrachtwagen om vervolgens te gaan lossen op de eindbestemming.

Dit is afhankelijk van de soort goederen en de afstand.  Indien containers die binnenkomen in Rotterdam bijvoorbeeld de eindbestemming Spanje hebben, dan wordt in de meeste gevallen overgeladen op een Spaanse vrachtwagen.  Ook in UK-Felixstowe komen veel containers binnen van onze relaties en die worden in de meeste gevallen omgeladen en verder getransporteerd naar diverse landen in Europa zoals; Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië of Polen.

Bij elke binnenkomende container wordt berekent of het goedkoper is om direct trucking te doen of om over te laden. Daarbij zorgen wij ervoor, dat uw goederen worden ingeklaard in Europa of in ons douane entrepot – bonded warehouse (AEO) blijven staan in afwachting van instructies.

Zolang uw goederen nog in ons douane entrepot staan, hoeft u nog geen invoerrechten en BTW te betalen, want dat gebeurt pas als de goederen worden ingeklaard.

Export: Zodra uw goederen gereed staan, komen wij deze bij u afhalen om naar Rotterdam te brengen.  Het kan zijn, dat wij met een lege container bij u voor komen rijden of dat wij het met een normale vrachtwagen ophalen en later in een container laden. Voor die tijd is al bepaald met welke boot uw goederen meegaan.  Als u ervoor zorgt, dat de koper zijn agent aan ons bekend maakt, zorgen wij ervoor dat die geïnformeerd wordt bij aankomst.

Handig om te weten.

Tarief: Met zeevracht wordt alles per ton berekent.  Daarbij geldt wereldwijd dat 1 m3 = 1000 kg. betalend gewicht, tenzij het werkelijke gewicht hoger is, dan geldt dat gewicht uiteraard.

Documenten: Zorg altijd voor correcte facturen en paklijsten, zodat bij een controle van de douane alles 100% in orde is om vertraging te voorkomen.  Bij fysieke controles door de douane wordt bij binnenkomende containers altijd eerst een gasmeting verricht om er zeker van te zijn, dat er tijdens de reis geen gevaarlijke gassen zijn ontstaan in de container. Indien uw goederen daar gevoelig voor zijn, gelieve dit te melden, zodat wij daar rekening mee kunnen houden.

INCO TERMS

Incoterms (International Commercial Terms) is een internationale standaard over de rechten en plichten van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen, ontwikkeld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC).

  • EXW, Ex Works (Af fabriek)
    De koper dient ervoor te zorgen, dat de goederen bij de verkoper worden opgehaald. De kosten voor het transport zijn voor rekening van de koper.
  • FOB, Free on board (Vrij aan boord)
    De verkoper levert de goederen af op in de haven van vertrek en zorgt voor de uitvoerdocumenten. De koper betaald de kosten voor de zeevracht en de inklaringskosten in het land van bestemming.
  • CIF, Costs Insurance Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)
    De verkoper zorgt ervoor dat de goederen worden geleverd naar bestemmingshaven. De koper dient ervoor te zorgen dat de goederen worden ingeklaard en dat deze worden afgehaald vanaf de haven.

Het is dus van belang om te weten, welke condities u heeft afgesproken met de verkoper om een juist tarief te kunnen berekenen.  Spreekt u af dat de zending FOB wordt gekocht, dan krijgt u van ons het tarief vanaf de haven.  In geval u EXW koopt, krijgt u het tarief vanaf de verkoper zijn/haar loods.

Een volledig overzicht van alle actuele incoterms: INCOTERMS

 

Hoe het werkt op Schiphol.

Import: Zodra uw goederen verstuurd zijn, is er een AWB (Air Waybill) beschikbaar en deze is voorzien van een unieke AWB code.  Met deze code kan in 95% van de gevallen achterhaald worden waar uw goederen zich bevinden en wanneer deze aankomen op Schiphol.

Zodra het toestel geland is, worden de goederen gelost, maar staan zij nog in de zogeheten 1e linie. Daar kunnen de goederen worden opgehaald, door gecertificeerde vervoerders met een speciale pas. Dit alles kan soms wel een dag duren omdat alles nog gecontroleerd en geteld moet worden.

Nadat de goederen zijn vrijgegeven, zorgen wij ervoor dat deze uit de 1e linie worden gehaald en bij u worden afgeleverd.

 

Export: Zodra uw goederen gereed staan, komen wij deze bij u afhalen om naar Schiphol te brengen.  Voor die tijd is al bepaald met welke vlucht uw goederen meegaan.  Wij maken vervolgens een Air Waybill op en deze ontvangt u van ons tezamen met een track/trace code, zodat u precies weet waar uw goederen zich bevinden. Als u ervoor zorgt, dat de koper zijn agent aan ons bekend maakt, zorgen wij ervoor dat die geïnformeerd wordt bij aankomst.

Handig om te weten.

Tarief: Met luchtvracht wordt alles per kg berekent.  Daarbij geldt wereldwijd dat 1 m3 = 167 kg. betalend gewicht, tenzij het werkelijke gewicht hoger is, dan geldt dat gewicht uiteraard.

Verpakking: Zorg ervoor, dat uw pallets niet hoger zijn dan 1.60 mtr. (incl. de pallet), zodat deze ook op chartervluchten mee kan, hetgeen doorgaans een stuk goedkoper is.

 

INCO TERMS

Incoterms (International Commercial Terms) is een internationale standaard over de rechten en plichten van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen, ontwikkeld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC).

  • EXW, Ex Works (Af fabriek)
    De koper dient ervoor te zorgen, dat de goederen bij de verkoper worden opgehaald. De kosten voor het transport zijn voor rekening van de koper.
  • FOB, Free on board (Vrij aan boord)
    De verkoper levert de goederen af op het vliegveld van vertrek en zorgt voor de uitvoerdocumenten. De koper betaald de kosten voor de luchtvracht en de inklaringskosten in het land van bestemming.
  • CIF, Costs Insurance Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)
    De verkoper zorgt ervoor dat de goederen worden geleverd naar bestemmings vliegveld. De koper dient ervoor te zorgen dat de goederen worden ingeklaard en dat deze worden afgehaald vanaf het vliegveld.

Het is dus van belang om te weten, welke condities u heeft afgesproken met de verkoper om een juist tarief te kunnen berekenen.  Spreekt u af dat de zending FOB wordt gekocht, dan krijgt u van ons het tarief vanaf het vliegveld.  In geval u EXW koopt, krijgt u het tarief vanaf de verkoper zijn/haar loods.

Een volledig overzicht van alle actuele incoterms: INCOTERMS

 

MAAK EENS KENNIS MET ONS!

In 95% van de gevallen, zijn wij sneller en/of goedkoper.

Neem contact met ons op