Hoe het werkt in de havens.
Import: Zodra uw goederen aankomen per boot bijvoorbeeld in Rotterdam, dan zorgen wij ervoor dat de container wordt uitgehaald uit de haven, nadat deze van de boot gelost is. Daarna zijn er 2 mogelijkheden; De container wordt direct naar de eindbestemming gebracht om te lossen of de goederen worden overgeladen via onze loods in Bergschenhoek op een vrachtwagen om vervolgens te gaan lossen op de eindbestemming.
Dit is afhankelijk van de soort goederen en de afstand. Indien containers
die binnenkomen in Rotterdam bijvoorbeeld de eindbestemming Spanje hebben, dan wordt in de meeste gevallen overgeladen op een Spaanse vrachtwagen. Ook in UK-Felixstowe komen veel containers binnen van onze relaties en die worden in de meeste gevallen omgeladen en verder getransporteerd naar diverse landen in Europa zoals; Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië of Polen.
Bij elke binnenkomende container wordt berekent of het goedkoper is om direct trucking te doen of om over te laden. Daarbij zorgen wij ervoor, dat uw goederen worden ingeklaard in Europa of in ons douane entrepot – bonded warehouse (AEO) blijven staan in afwachting van instructies.
Zolang uw goederen nog in ons douane entrepot staan, hoeft u nog geen invoerrechten en BTW te betalen, want dat gebeurt pas als de goederen worden ingeklaard.
Export: Zodra uw goederen gereed staan, komen wij deze bij u afhalen om naar Rotterdam te brengen. Het kan zijn, dat wij met een lege container bij u voor komen rijden of dat wij het met een normale vrachtwagen ophalen en later in een container laden. Voor die tijd is al bepaald met welke boot uw goederen meegaan. Als u ervoor zorgt, dat de koper zijn agent aan ons bekend maakt, zorgen wij ervoor dat die geïnformeerd wordt bij aankomst.
Handig om te weten.
Tarief: Met zeevracht wordt alles per ton berekent. Daarbij geldt wereldwijd dat 1 m3 = 1000 kg. betalend gewicht, tenzij het werkelijke gewicht hoger is, dan geldt dat gewicht uiteraard.
Documenten: Zorg altijd voor correcte facturen en paklijsten, zodat bij een controle van de douane alles 100% in orde is om vertraging te voorkomen. Bij fysieke controles door de douane wordt bij binnenkomende containers altijd eerst een gasmeting verricht om er zeker van te zijn, dat er tijdens de reis geen gevaarlijke gassen zijn ontstaan in de container. Indien uw goederen daar gevoelig voor zijn, gelieve dit te melden, zodat wij daar rekening mee kunnen houden.
INCO TERMS
Incoterms (International Commercial Terms) is een internationale standaard over de rechten en plichten van de koper en verkoper bij internationaal transport van goederen, ontwikkeld en gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC).
- EXW, Ex Works (Af fabriek)
De koper dient ervoor te zorgen, dat de goederen bij de verkoper worden opgehaald. De kosten voor het transport zijn voor rekening van de koper.
- FOB, Free on board (Vrij aan boord)
De verkoper levert de goederen af op in de haven van vertrek en zorgt voor de uitvoerdocumenten. De koper betaald de kosten voor de zeevracht en de inklaringskosten in het land van bestemming.
- CIF, Costs Insurance Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)
De verkoper zorgt ervoor dat de goederen worden geleverd naar bestemmingshaven. De koper dient ervoor te zorgen dat de goederen worden ingeklaard en dat deze worden afgehaald vanaf de haven.
Het is dus van belang om te weten, welke condities u heeft afgesproken met de verkoper om een juist tarief te kunnen berekenen. Spreekt u af dat de zending FOB wordt gekocht, dan krijgt u van ons het tarief vanaf de haven. In geval u EXW koopt, krijgt u het tarief vanaf de verkoper zijn/haar loods.
Een volledig overzicht van alle actuele incoterms: INCOTERMS
